Frasa Dan Klausa
1.
Penggunaan Ayat yang Panjang,
Berulang-Ulang dan Berbelit-Belit
Penggunaan ayat
yang panjang, berulang-ulang dan berbelit-belit merupakan ciri utama yang
membezakan bahasa Melayu Klasik dengan bahasa Melayu Moden dari sudut sintaksis.
Selain dari itu, ayat-ayat yang terkandung di dalam bahasa Melayu Klasik juga
dianggap meleret-leret terutama sekali apabila menerangkan sesuatu perkara.
Ciri yang membezakan bahasa Melayu Klasik dengan bahasa Melayu Moden ini dapat
dikesan melalui beberapa baris ayat yang terkandung di dalam Hikayat Hang Tuah.
Apabila tuan puteri dan segala isi istana
itu mendengar bunyi-bunyian dan melihat segala perintah dewa-dewa turun terlalu
banyak datang dengan pakaiannya terlalu indah-indah - rata terbang itu pun
dengan perhiasannya keemasan - datang mendapatkan Sang Perta Dewa itu
bertatahkan ratna mutu manikam, maka Tuan Puteri Pelinggam pun tahulah akan
Sang Perta Dewa itu anaknya besar turun dari keinderaan.
(Dipetik
daripada Hikayat Hang Tuah, halaman 6)
Contoh
ayat di atas, jelas mengambarkan kepada kita bahawa ayat-ayat yang terkandung
di dalam bahasa Melayu Klasik adalah terdiri daripada ayat yang panjang
strukturnya. Bagi contoh ayat di atas ianya menggunakan sebanyak lima puluh
tujuh patah perkataan dalam satu ayat. Bilangan perkataan tersebut jelas
membuktikan kepada kita
bahawa ayat-ayat yang terkandung di dalam bahasa Melayu Klasik adalah terdiri daripada
ayat yang panjang strukturnya.
2.
Penggunaan Ayat Pasif dan Songsang
Selain daripada
penggunaan ayat yang berulang-ulang, ciri-ciri lain yang turut dikesan dalam
bahasa Melayu Klasik ialah terdapatnya pendepanan predikat dalam sesuatu ayat
yang digunakan. Pendepanan predikat dalam ayat ini juga disebut sebagai
penyongsangan ayat. Terdapat pelbagai-bagai jenis pendepanan predikat ini
antaranya adalah :
a. pendepanan predikat
kata kerja
b. pendepanan objek
c.
pendepanan kata pelengkap
Hal yang
sedemikian berlaku berpunca daripada pengaruh nahu bahasa Arab yang terdapat di
dalam bahasa Melayu Klasik itu sendiri. Antara contoh-contoh ayat yang
menunjukkan ciri-ciri penyongsangan ayat adalah seperti yang berikut :
Setelah sudah bermuat maka nakoda itu pun turunlah
keperahunya lalu berlayar ke Palembang.
(Dipetik daripada Hikayat Hang
Tuah, halaman 13)
Hatta, beberapa lamanya belayar itu, maka nakhoda
itu pun hampirlah akan sampai ke Palembang.
(Dipetik daripada Hikayat Hang
Tuah, halaman 13)
Berapa antaranya maka dilihat oleh Hang Tuan dari
jauh, maka kelihatan perahu belayar tiga buah menuju perahu mereka itu.
(Dipetik daripada Hikayat Hang
Tuah, halaman 37)
3.
Penggunaan Kata Pangkal Ayat
Selain daripada
ciri-ciri yang telah dibincangkan, aspek lain bahasa Melayu Klasik adalah mengenai penggunaan kata pangkal ayat.
Bahasa Melayu Klasik banyak menggunakan kata pangkal ayat atau disebut sebagai
perdu perkataan. Antara perdu perkataan yang sering digunakan dalam hasil karya
yang menggunakan bahasa Melayu Klasik adalah seperti sebermula, alkisah, hatta,
adapun dan sebagainya.
Penggunaan
kata pangkal ayat ini turut terdapat dikesan pada Hikayat Hang Tuah. Antara
contoh kata pangkal ayat yang digunakan adalah seperti berikut :
Syahadan maka paduka ayahanda bonda pun
terlalu amat kasih akan anakanda baginda itu. Hatta berupa lamanya maka Tuan
Puteri Kemala Ratna Pelinggan pun besarlah, makin besar makin bertambah baik
rupanya. Hatta beberapa raja-raja hendak meminang dia, tiada juga diberikan
oleh ayahanda bonda baginda.
Penggunaan
kata pangkal ayat ini dilihat tidak memberi sebarang fungsi atau makna dalam
sesebuah ayat yang diwakilinya. Sekiranya ia tidak digunakan atau diabaikan,
makna sesebuah ayat tidak akan berubah.
4.
Penggunaan Gaya bahasa
Gaya
bahasa melibatkan cara dan ayat seseorang pengarang menyampaikan buah fikiran
dan pandangannya sendiri. Antara gaya bahasa bagi karya bahasa Melayu Klasik
adalah seperti berikut :
a. bahasa kiasan /
perbandingan
b. bahasa pertentangan
c. penggunaan peribahasa
d.
penggunaan pantun
a)
Gaya Bahasa Kiasan
Salah sebuah karya
bahasa Melayu Klasik iaitu Hikayat Hang Tuah didapati banyak menggunakan bahasa
kiasan bagi mengambarkan tindak tanduk watak ataupun sesuatu benda. Dengan
adanya penggunaan bahasa kiasan ini gambaran sesuatu peristiwa dapat di
sampaikan dengan jelas dan menarik. Peristiwa-peristiwa yang melibatkan
penggunaan bahasa kiasan ini ialah :
a.
Ular cintamani yang ditangkap oleh Hang Tuah di Pulau Biram Dewa telah
digambarkan sebagai :
... rupanya dan
besarnya seperti pisang emas dan warnanya seperti emas sepuluh mutu.
(Dipetik daripada Hikayat Hang Tuah, halaman 43)
b.
Pelanduk Putih yang menerajang anjing Raja Melaka ke dalam sungai itu
digambarkan:
… seekor pelanduk
putih, seperti kambing besarnya.
(Dipetik daripada Hikayat Hang Tuah, halaman 67)
c.
Kecantikan dan kejelitaan Tun Teja di bandingkan dengan,
… bulan purnama empat
belas haribulan, gilang gemilang, berkilau-kilauan.
(Dipetik daripada Hikayat Hang
Tuah,halaman 111)
b)
Gaya Bahasa Pertentangan
Salah satu ciri
yang membezakan ayat bahasa Melayu Klasik dengan ayat bahasa Melayu Moden
adalah gaya bahasa pertentangan sering digunakan. Salah satu ciri yang
membezakan ayat bahasa Melayu Klasik dengan ayat bahasa Melayu Moden adalah
wujudnya gaya bahasa pertentangan. Gaya bahasa pertentangan sebenarnya
bertujuan untuk mencela, mengkritik dan meyakiti hati seseorang. Biasanya gaya
bahasa pertentangan ini wujud dalam pertuturan dan penulisan bahasa Melayu
Klasik. Kata-kata kritikan tersebut biasanya ditujukan oleh seseorang penutur
kepada watak yang lain.
Menerusi Hikayat
Hang Tuah beberapa ayat yang menggunakan gaya bahasa pertentangan telah dikenal
pasti. Antaranya ialah:
“Cis? Si Tuah itu hendak menunjukkan
laki-lakinya kepadaku? Tetapi Si Tuah itu bukan padanku; padanku Raja Melaka
juga. Adapun pertikamanku yang empat ribu ini kuamuk di dalam negeri Melaka itu
sejam lamanya; syahadan gajahku yang bernama Syah Kertas yang gila makan minyak
ini kurandungkan pada balairung raja Melaka yang tujuh belas ruang itu. Jikalau
tiada kuperbuat demikian seperti cakap ini, bukanlah anak raja Terengganu”.
(Dipetik daripada Hikayat Hang Tuah, halaman 254)
Kata-kata kritikan
ini dilemparkan oleh Megat Terengganu setelah mengetahui peristiwa penculikan
Tun Teja. Megat Terengganu sengaja menonjol-nonjolkan kelebihan dirinya sendiri
dengan mempersendakan kekuatan Hang Tuah dan juga pertahanan negeri Melaka.
c)
Gaya Bahasa Sindiran
Gaya bahasa
sindiran atau satira banyak didapati di dalam hikayat bahasa Melayu Klasik tetapi
tidak pada karya moden. Pengarang mewujudkan gaya bahasa ini bertujuan untuk
mengejek dan menyindir sesuatu perbuatan ataupun watak di dalam sesebuah karya
sastera. Penggunaan gaya bahasa sindiran ini jelas kelihatan pada Hikayat Hang
Tuah menerusi kata-kata yang diucapkan oleh Bendahara Paduka Raja semasa
menyindir para pegawainya, iaitu :
Maka kata Bendahara , “Naiklah ke atas balai
itu duduk. Tuan-tuan sekalian hendak ke mana datang pada hamba ini, kerana
hamba ini bukan pegawai raja? Adakah pegawai raja meninggalkan temannya? Jika
hamba pegawai, pada ketika itu juga hamba memberi balas akan orang yang henak
membunuh hamba itu?”
(Dipetik daripada Hikayat Hang
Tuah, halaman 425)
Semasa Patih Kerma
Wijaya mengetahui bahawa Ratu Lasem telah mengambil anaknya, Ken Sumirat tanpa
memberitahu kepadanya, kata-kata sindiran di bawah telah diucapkan olehnya.
“Lihatkan ratu Lasem ini memberi aku malu!
Beberapa aku membuat kebaktian padanya tiada juga kelihatan padanya dan
beberapa pula negeri kukalahkan tiada juga berguna kebaktianku…..”
(Dipetik daripada Hikayat Hang Tuah, halaman 51)
Pengarang juga
menggunakan gaya bahasa satira semasa menggambarkan kata-kata sindiran yang
ditujukan oleh Hang Tuah kepada Patih Gajah Mada. Wacana dialog tersebut adalah
seperti berikut:
Maka sahut Tun Tuah,
“Pada bicara manira, janganlah seperti pelenter itu tiadakan manira tikam,
jikalau penggawa Majapahit itu sekalipun manira tikam juga.”
(Dipetik daripada Hikayat Hang Tuah, halaman 163)
Kata-kata pedas
yang dilemparkan oleh Hang Tuah ini dirasai oleh Patih Gajah Mada sehinggakan
dia malu tersipu-sipu. Gaya bahasa satira sekali lagi digunakan oleh pengarang
dalam pertuturan Raja Melaka setelah mendengar fitnah Patih Kerma Wijaya
terhadap Hang Tuah. Kata-kata baginda adalah :
“Wahai Si Tuah! Harapnya aku akan dia maka
berbuat pula akan aku demikian ini.”
(Dipetik daripada Hikayat Hang
Tuah, halaman 206)
No comments:
Post a Comment