Strata
Sosial Masyarakat
Apabila
membicara atau menggambarkan perihal sistem masyarakat Melayu tradisional ia
merupakan satu perbincangan pensejarahan atau kehidupan kemasyarakatan yang
tidak boleh dipisahkan dari merujuk kepada zaman Kesultanan Melayu Melaka
(KMM). Titik tolak permulaan pada zaman ini kerana telah wujudnya sebuah
kerajaan yang dapat membentuk sebuah masyarakat Melayu yang mempunyai sistem
dan strukturnya tersendiri. Apa yang lebih dipentingkan lagi ialah keupayaan
sesetengah dari sistem dan struktur tersebut telah dapat dikekalkan dan
diterima pakai sehingga ke hari ini. Sama ada masyarakat Melayu Tradisional sebelum dari zaman KMM sudahpun mempunyai
tradisi-tradisinya, perbincangan ini tidaklah memberikan tumpuan kepada
persoalan itu kerana telah banyak diperbincangkan oleh sarjana dan
di luar skop penulisan modul ini.
Masyarakat
Melayu Tradisional (MMT) merupakan satu istilah. Pendefinisiannya haruslah
merujuk kepada siapa itu orang Melayu dan zaman tradisi yang diwakilinya. Secara
umumnya, MMT boleh ditakrifkan sebagai satu gambaran orang Melayu yang
mengamalkan sesuatu adat istiadat (kebiasaan) yang telah sebati dan kekal
secara turun temurun dalam kehidupan mereka. Ini memberi erti bahawa mereka
tidak begitu terpengaruh dengan perubahan dan suasana sekeliling. Dalam erti
kata lain, perubahan diterima dengan penyesuaian keadaan setempat. Dengan ini
unsur-unsur tradisi dari segi politik, ekonomi dan sosial yang ada pada
masyarakat Melayu dapat dikekalkan sepanjang zaman.
Golongan yang memerintah
1. Raja
atau sultan
Raja atau
sultan merupakan asas terpenting dalam susun lapis masyarakat Melayu
tradisional. Baginda mempunyai kedudukan yang paling tinggi dalam piramid
organisasi sosial. Baginda mempunyai kuasa dan wibawa yang paling tinggi bagi
memerintah seluruh negeri dan jajahan taklukannya. Baginda dianggap sebagai
dewa raja dan baginda merupakan tunggak menyatupadukan rakyat dan merupakan
orang yang bertanggungjawab memelihara keamanan dan memajukan negeri. Seseorang
raja dilantik melalui pertabalan di atas persetujuan semua pembesar dan
biasanya putera sulong atau adik lelaki raja yang akan menggantikan raja yang
mangkat.
2. Kerabat
raja
Raja sebagai
seorang pemimpin, maka dirinya serta keluarganya akan dihormati oleh masyarakat
malah kadang-kala rasa penghormatan ini diseliputi oleh perasaan sakral yang
tinggi. Mereka dianggap sebagai suci dan amat berbeza dengan golongan rakyat
biasa. Mereka juga mempunyai hak-hak istimewa, namum hak mereka adalah tidak
boleh melebihi hak istimewa seseorang sultan yang memerintah. Antara
keistimewaan yang dinikmati oleh kerabat raja ialah mengguna payung berwarna
kuning dan penggunaan bahasa dalaman.
3. Bangsawan
dan pembesar
Bangsawan juga
dikenali sebagai anak baik-baik. Mereka menggunakan bahasa dalaman untuk
mengekalkan identiti mereka.Golongan bangsawan ini terdiri daripada
kerabat diraja dan bukan kerabat raja. Mereka adalah berpengaruh di kalangan
pemerintah dan pentadbir. Mereka bertanggungjawab mengandalikan jentera
pemerintahan dan pentadbiran negeri. Pembesar pula merupakan golongan yang
mempunyai kedudukan yang hampir sekali dengan sultan. Biasanya, golongan ini
terdiri daripada bukan kerabat raja. Golongan ini akan dianugerahkan suatu
kawasan yang menjadi pegangannya dan sumber pendapatannya di mana seseorang
pembesar itu dibenarkan mengutip cukai dan mengawal tenaga manusianya. Biasanya
mereka dilantik secara turun-temurun.
Golongan yang diperintah
1. Hamba
Dalam
masyarakat Melayu, golongan hamba menduduki susun lapis masyarakat yang paling
bawah. Golongan ini dapat dibahagikan kepada 3 kumpulan iaitu :
a. Hamba
raja
Hamba raja
terdiri daripada mereka yang menawarkan diri untuk menjadi hamba di istana.
Mereka melakukan semua jenis pekerjaan dan taraf mereka juga lebih tinggi kalau
dibandingkan dengan hamba yang lain. Terdapat juga bekas tahanan perang atau
banduan yang menjadi hamba raja.
b. Hamba
berhutang
Hamba berhutang
ini terdiri daripada rakyat biasa yang gagal membayar hutang kepada pemiutang
dalam jangka masa yang ditetapkan. Hamba ini juga disebut sebagai masuk hulun.
Mereka yang menjadi hamba berhutang terpaksa bersama isteri dan anak-anaknya
tinggal bersama si pemiutang dan bekerja sehingga hutang dibayar. Walau
bagaimanapun, mereka boleh menjadi rakyat biasa semula apabila ia setelah
selesai berkhidmat kepada si pemiutang dalam tempoh yang dijanjikan.
c. Hamba
biasa
Hamba biasa
menjadi hamba seumur hidup kepada pemiliknya secara turun-temurun. Mereka dapat
digolongkan kepada tiga jenis iaitu hamba abdi yang membuat kerja yang berat
dan kasar. Dengan merupakan hamba yang dibeli dan biduanda yang merupakan orang
suruhan yang selalunya dimiliki oleh raja.
Adat Istiadat
Adat adalah merupakan
peraturan yang sudah diamalkan turun-temurun sejak dahulu kala di dalam
sesebuah masyarakat sehingga menjadi hukum dan peraturan yang harus dipatuhi
serta merujuk kepada tatacara yang sudah menjadi satu kebiasaan dan sifat.
Istiadat pula bermaksud
peraturan atau cara-cara melakukan sesuatu yang sudah menjadi kebiasaan di
dalam majlis rasmi untuk menyambut sesuatu peristiwa seperti perkahwinan,
pertabalan dan sebagainya. Istilah
adat berasal daripada bahasa Arab yang bermaksud kebiasaan.
Tetapi apabila istilah ini diinterpretasikan di dalam bahasa Melayu, ia telah
memberi makna yang lebih meluas dan mendalam sehingga secara tradisi ia dapat
disamakan dengan kebudayaan. Konsep adat dalam masyarakat
Melayu bukan membawa maksud istiadat atau upacara sahaja, tetapi sistem hidup
yang nenyeluruh sama ada dari segi sosial, kepercayaan dan
perundangan.
Masyarakat
Melayu di Semenanjung Malaysia, khususnya masyarakat Melayu Negeri Sembilan
beranggapan bahawa adat Melayu itu terdiri daripada dua jenis iaitu Adat
Perpatih (yang diamalkan oleh masyarakat Melayu Negeri Sembilan dan
Naning di Melaka) dan Adat Temenggung (yang diamalkan oleh
orang-orang Melayu di semua negeri Semenanjung Malaysia kecuali Negeri
Sembilan).
Adat Temenggung
Asal Usul
Adat
Temenggung diasaskan oleh Datuk Ketemenggungan dan dibawa masuk ke Melaka dari
Palembang pada awal abad ke-15. Adat ini diamalkan di semua negeri kecuali
Negeri Sembilan dan Naning yang mengamalkan adat perpatih.
Ciri-Ciri
Adat
Temenggung lebih mementingkan nasab keturunan sebelah lelaki. Anak lelaki
mempunyai hak yang lebih dalam soal mewarisi harta pusaka kerana kaum lelaki
mempunyai peranan dan tanggungjawab yang besar sebagai ketua keluarga.
Kekeluargaan
dan Perkahwinan
Dalam
adat temenggung, perkahwinan dibenarkan dengan sesiapa sahaja asalkan tidak
bercanggah dengan hukum syarak. Larangan dalam perkahwinan mengikut hukum
syarak berlaku sekiranya berkahwin dengan orang yang mempunyai pertalian darah
dan orang yang bukan beragama Islam. Mengikut Adat Temenggung, aturan
perkahwinan tidak disyaratkan di luar daripada sukunya.
Pembahagian Harta
Bagi
Adat Temenggung, harta merupakan milik individu. Segala proses pemindahan harta
dan pertukaran hak milik akan ditentukan oleh pemilik harta itu sendiri. Anak
lelaki berhak mewarisi harta pusaka dengan nisbah 2/3 berbanding anak perempuan
1/3 sahaja daripada bahagian tersebut. Hal ini berlaku kerana tanggungjawab
anak lelaki lebih besar kerana mereka yang akan menggantikan tugas bapa untuk
menjaga keluarga nanti.
Perundangan
Dalam
adat temenggung, undang-undang jenayah lebih bersifat tegas. Hukuman ke atas
pembunuhan ialah balasan bunuh. Raja ataupun sultan berkuasa mutlak untuk
menjatuhkan hukuman ke atas penjenayah. Hukuman yang diberikan bertujuan untuk
memberi pengajaran dan iktibar kepada orang lain dan sebagai balasan di atas
perbuatan si pesalah. Dalam kes yang melibatkan jenayah, kehadiran saksi amat
dititikberatkan supaya tidak berlaku unsur ketidakadilan dalam menjatuhkan
hukuman. Contohnya, Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Pahang.
Sistem Pemerintahan
Pemerintahan
dalam adat temenggung bersifat autokratik iaitu kuasa terletak ditangan
pemerintah. Kuasa pemerintahan baginda diperkukuhkan dengan adanya konsep
daulat dan derhaka. Sesiapa yang didapati menderhaka kepada baginda akan
mendapat tulah. Raja menggunakan warna tertentu seperti warna kuning selain
menggunakan bahasa-bahasa istana seperti bersantap dan beradu. Penggunaan warna
dan bahasa istana menunjukkan bahawa kedudukan raja dianggap paling mulia dalam
hierarki politik.
Raja
atau sultan mempunyai kuasa mutlak untuk melantik pembesar sama ada di
peringkat negeri, jajahan, mukim mahupun kampung. Jawatan sultan bersifat
warisan iaitu hanya putera sulungnya sahaja yang layak dilantik untuk
menggantikan takhta selepas kemangkatan baginda. Sekiranya baginda tidak
mempunyai anak lelaki, takhta tersebut berhak diwarisi oleh adik lelaki sultan.
Pembesar mempunyai peranan yang sangat penting bagi membantu melancarkan proses
pemerintahan. Rajah 1.0 menunjukkan hierarki politik dalam hukum Adat Temenggung.
Adat Perpatih
Asal Usul
Adat
Perpatih berasal dari Tanah Minangkabau, Sumatera. Adat ini diasaskan oleh
seorang pemimpin Minang bernama Sultan Balum yang bergelar Dato’ Perpatih Nan
Sebatang. Adat ini merupakan amalan dan peraturan hidup yang ditentukan oleh
masyarakat Minangkabau. Adat Perpatih dibawa masuk ke Semenanjung Tanah Melayu
pada abad ke-14 Masihi. Di Malaysia, adat ini diamalkan oleh masyarakat Melayu
di Negeri Sembilan dan sebahagiannya dari Melaka terutamanya Masjid Tanah.
Ciri-ciri
Adat
Perpatih mementingkan nasab keturunan sebelah ibu. Kaum wanita mempunyai
kedudukan yang lebih berbanding kaum lelaki. Mereka mempunyai hak dan keutamaan
dalam hal pewarisan harta pusaka kerana kaum wanita dianggap bonda kandung
iaitu ibu yang melahirkan anggota masyarakat. Seseorang individu itu merupakan
anggota suku ibunya.
Kekeluargaan dan
Perkahwinan
Adat
Perpatih mengamalkan hidup secara bersuku-suku iaitu hidup secara berkeluarga
dengan ahli-ahlinya terdiri daripada satu ikatan sedarah sedaging. Setiap suku
mempunyai nama tersendiri seperti biduanda dan paya kumbuh. Dari segi
perkahwinan, Adat Perpatih mengamalkan eksogami iaitu tidak membenarkan
perkahwinan sesama suku. Dalam sesuatu suku, hubungannya sangat rapat dan si
lelaki menganggap perempuan dalam sukunya sebagai saudara perempuannya.
Perempuan yang berkahwin sesama suku akan hilang haknya untuk mewarisi harta
pusaka ibunya manakala lelaki pula akan hilang hak untuk menyandang sebarang
jawatan dalam adat.
Apabila berlaku perkahwinan, si
suami akan meninggalkan keluarganya kerana mengikut si isteri untuk tinggal
bersama di rumah pusaka atau rumah sendiri yang dibina berhampiran dengan rumah
pusaka ibu si isteri. Sekiranya berlaku penceraian ataupun si isteri meninggal
dunia, maka si suami akan kembali semula kepada sukunya yang asal.
Pembahagian Harta
Pembahagian
harta pusaka akan diwarisi oleh anak perempuan yang menjadi asas wujudnya suku.
Sebenarnya, pemberian harta pusaka yang dimaksudkan dalam adat ini ialah
pemberian tanah adat. Tanah adat diwarisi secara turun temurun daripada nenek
moyang sesebuah keluarga. Tanah adat sebagai simbol untuk menjaga kehormatan
dan maruah kaum wanita. Maksudnya, seorang wanita Adat Perpatih walau betapa
miskin, dia tidak akan merempat untuk meneruskan kehidupan.
Terdapat empat jenis pembahagian
harta dalam Adat Perpatih iaitu harta pusaka, harta sepencarian, harta dapatan
dan harta pembawaan. Harta sepencarian merupakan harta yang diperoleh oleh
pasangan sepanjang perkongsian hidup. Jika berlaku penceraian, harta tersebut
akan dibahagi dua secara sama adil. Harta dapatan, harta sedia ada pada isteri
sebelum berkahwin. Jika berlaku penceraian, harta itu akan kekal di tangan si
isteri manakala harta pembawaan ialah harta yang dimiliki oleh suami sebelum
berkahwin. Bekas isteri tidak boleh menuntut harta tersebut. Harta tersebut
hanya akan diwarisi oleh anak perempuannya sahaja sekiranya lelaki tersebut
meninggal dunia.
Perundangan
Dalam
Adat Perpatih, undang-undang jenayah lebih bersifat menyedarkan manusia.
Yamtuan Besar dan Undang sahaja yang layak untuk menjatuhkan hukuman bunuh.
Manakala, Buapak dan Lembaga berhak menjatuhkan hukuman yang lain. Hukuman
dalam Adat Perpatih lebih bertimbang rasa kerana ganti rugi akan mengikut tahap
pemberatan kesalahan yang dilakukan. Contohnya, mangsa kecurian akan memperoleh
kembali gantian barangnya.
Sistem Pemerintahan
Hukum
Adat Perpatih bersifat demokratik iaitu kuasa akan dibahagikan antara Undang,
Lembaga, Buapak, dan anak buah. Pemilihan ketua dilakukan mengikut persetujuan
ketua yang berada di setiap peringkat. Anak buah memilih Buapak, Buapak memilih
Lembaga, Lembaga memilih Undang dan
Undang melantik Yamtuan Besar. Keputusan yang dibuat oleh Yamtuan Besar
mestilah berdasarkan keputusan bersama dengan Undang.
No comments:
Post a Comment