SYEIKH SYAMSUDDIN AL-SUMATRANI: PEMIKIR ILMU TASAWUF
LATAR BELAKANG TOKOH
Syeikh Syamsuddin
al-Sumatrani merupakan anak murid kepada Syeikh Hamzah Al Fansuri. Beliau
merupakan seorang ahli sufi yang terkemuka di Nusantara. Di hujung namanya tertulis ‘as-Sumatra-i’. Pada
semua manuskrip karyanya juga tertulis demikian namun semua penulis bahkan
penulis yang pertama mengubahnya menjadi al-Sumatrani yang membawa maksud
beliau berasal dari Sumatera Indonesia. Sebenarnya
tambahan huruf ‘n’ antara huruf ‘a’ dan ‘i’ yang telah dilatinkan itu hanyalah
salah penyemakan sahaja dari huruf hamzah yang ditulis sebelum huruf ya. Huruf ya yang diletakkan di belakang perkataan Sumatera itu menurut
kaedah bahasa Arab ialah ya nisbah
ertinya dibangsakan.
Oleh
itu, Syeikh Syamsuddin al-Sumatra-i bermakna Syeikh Syamsuddin yang berasal
dari Sumatera. Jika ditambah atau ditukarkan dengan ‘ni’, bermaksud nama tempat
asal Syeikh Syamsuddin yang dibicarakan ini berasal dari Sumatran. Nama
Sumatran memang ada disebut dalam Hikayat Ahmad Bustaman yang merupakan hikayat
yang bercorak dongeng semata-mata. Menurut para sejarawan, penisbahan namanya
dengan sebutan Sumatrani ataupun Pasai yang diletakkan di belakang namanya itu
membuktikan bahawa adanya dua kemungkinan.
Pertama,
kemungkinan besar orang tuanya merupakan orang Pasai. Maka, dengan itu
dikatakan bahawa beliau sememangnya dilahirkan dan dibesarkan di Pasai. Kedua,
sekiranya beliau tidak dilahirkan di Pasai, kemungkinan beliau telah lama
menetap di Pasai. Syeikh Syamsuddin al-Sumatrani hidup pada abad ke 16 Masihi sehingga 17
Masihi. Beliau ialah Sheikul Islam atau mufti besar Aceh semasa zaman
pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Shah Sayid al-Mukammil pada tahun 1589 sehingga tahun 1604.
Pendidikan awal Syeikh Syamsuddin al-Sumatrani secara terperinci tidak dapat
dikenalpasti oleh para sejarawan tetapi hal yang pasti ialah beliau merupakan
anak murid kepada Syeikh Hamzah al-Fansuri. Terdapat juga pendapat yang
mengatakan bahawa beliau pernah belajar daripada Sunan Bonang, iaitu seorang
wali Allah di Tanah Jawa.
Syeikh Syamsuddin al-Sumatrani terkenal sebagai
salah seorang pendukung kuat fahaman Martabat Tujuh yang boleh dikategorikan
sebagai fahaman yang mencetuskan kontoversi. Beliau tergolong dalam kumpulan empat
orang ulama agung Aceh. Beliau meninggal dunia dan di makamkan di Melaka.
Beliau dipercayai telah terlibat sama ketika serangan Aceh ke atas Portugis yang
dilancarkan pada tahun 1929 semasa Aceh berada di bawah pemerintahan Sultan
Iskandar Muda Mahkota Alam Johan Berdaulat (1607-1636).
Tarikh wafatnya telah dicatatkan oleh musuhnya,
Nuruddin ar-Raniri iaitu pada malam Isnin 12 Rejab 1039H/1630M. Selama beberapa
dekad terakhir dari masa hidupnya, beliau merupakan tokoh agama terkemuka yang
sangat dihormati dan disegani oleh masyarakat. Makamnya masih lagi kekal
terpelihara di Kampung Ketek, kota Melaka, Malaysia. Kampung tersebut
tidak jauh daripada Masjid Kampung Hulu yang berusia hampir 300 tahun lamanya.
Menurut para sejarawan, asal usul dan latar belakang
Syamsuddin al-Sumatrani agak kabur kerana tidak dicatatkan dengan terperinci
oleh beliau. Hanya sebutan Sumatrani di belakangnya sahaja yang dapat
membuktikan bahawa beliau berasal dari Sumatera atau Pasai. Terdapat sumber
tertua yang dijumpai mengenai kisah perjalanan hidup Syeikh Syamsuddin
al-Sumatrani. Sumber yang dimaksudkan itu ialah Hikayat Aceh, Adat Aceh dan
kitab Bustanul al-Salatin. Walaupun begitu, bukanlah keseluruhan perjalanan
hidupnya dicatat dalam manuskrip tersebut. Hanya serpihan-serpihan data sejarah
yang terbatas sahaja berjaya ditemui oleh pengkaji pada waktu itu.
HASIL KARYA
Syeikh Syamsuddin al-Sumatrani merupakan seorang
penulis yang sangat berkebolehan dalam menghasilkan karyanya. Karya-karya yang
ditulis oleh beliau kebanyakannya dalam tulisan Arab dan bahasa Melayu (Jawi).
Antara contoh hasil karya beliau ialah:
- Jawhar al-Haqa'iq (30 halaman; berbahasa Arab), merupakan karyanya yang paling lengkap yang telah disunting oleh Van Nieuwenhuijze. Kitab ini menyajikan pengajaran tentang Martabat Tujuh dan jalan untuk mendekatkan diri kepada Tuhan.
- Risalah Tubayyin Mulahazhat al-Muwahhidin wa al-Mulhidin fi Dzikr Allah (8 halaman; berbahasa Arab). Karya yang telah disunting oleh Van Nieuwenhuijze ini mengandung penjelasan tentang perbezaan pandangan antara kaum yang mulhid dengan yang bukan mulhid.
- Mir’at al-Mu'minin (70 halaman; berbahasa Melayu). Karya ini menjelaskan ajaran tentang keimanan kepada Allah, para rasul-Nya, kitab-kitab-Nya, para malaikat-Nya, hari akhirat, dan qadar-Nya. Pengajaran dalam karya ini membincangkan mengenai hal-hal akidah seiring dengan fahaman Ahlus Sunnah wal Jama'ah (tepatnya Asy'ariah-Sanusiah).
- Syarah Ruba'i Hamzah Fansuri (24 halaman; berbahasa Melayu). Karya ini merupakan ulasan terhadap 39 bait (156 baris) syair Hamzah Fansuri. Isinya antara lain menjelaskan mengenai pengertian kesatuan wujud (wahdat al-wujud).
- Syarah Sya'ir Ikan Tongkol (20 halaman; berbahasa Melayu). Karya ini merupakan ulasan (syarh) terhadap 48 baris sya'ir Hamzah Fansuri yang mengupas mengenai soal Nur Muhammad dan cara untuk mencapai fana' daripada Allah.
- Nur al-Daqa'iq (9 halaman berbahasa Arab; 19 halaman berbahasa Me1ayu). Karya tulis yang sudah ditranskripsi oleh AH. Johns ini (1953) mengandungi pembicaraan tentang rahsia ilmu makrifah (Martabat Tujuh).
- Thariq al-Salikin (18 halaman; berbahasa Melayu). Karya ini mengandung penjelasan tentang beberapa istilah seperti kewujudan 'adam, haqq, bathil, wajib, mumkin, mumtani’ dan sebagainya.
- Mir’at al-Iman atau Kitab Bahr al-Nur (12 halaman; berbahasa Melayu). Karya ini membincangkan tentang ma’rifah, martabat tujuh dan tentang roh.
- Kitab al-Harakah (4 halaman; ada yang berbahasa Arab dan ada pula yang berbahasa Melayu). Karya ini menjelaskan mengenai ma’rifah atau martabat tujuh.
Kitab
ini merupakan karya Syeikh Syamsuddin al-Sumatrani yang di tulis dalam bahasa
Arab. Dalam simpanan penulis sendiri kitab ini merupakan manuskrip salinan
al-Haji Muhammad Mustahyi yang disalinnya semasa berada di Pontianak pada tahun
1254H. Antara hasil karya Syeikh Syamsuddin al-Sumatrani yang boleh didapati
dalam kitab ini ialah:
BIL
|
TAJUK
|
1
|
Jawahirul Haqaiq
|
2
|
Risalatul Baiyin Mulahazatil
Muwahhidin ‘alal Muhtadi fi Zikrillah
|
3
|
Kitabul Khirqah
|
4
|
Nurud Daqaiq
|
5
|
Mir-atul Iman
|
6
|
Mir-atul Mu’minin
|
7
|
Syarah Mir-atil Qulub
|
8
|
Mir-atul Haqiqah
|
9
|
Mir-atul Muhqqiqin
|
10
|
Risalah Jawami’il ‘Amal
|
11
|
Anwarud Daqaiq fi Kasyfi Asrarir
Raqaiq
|
12
|
Da-iratul Wujud
|
13
|
Risalah Kasyfi Asraril Wujud
|
14
|
Bayanul Qulub
|
15
|
Risalah Pada Menyatakan A‘yan
Tsabitah
|
16
|
Risalah Mitsalil Wujud
|
17
|
Risalah Pada Menyatakan
Kelebihan Insan Daripada Sekalian Alam Yang Lain.
|
18
|
Kasyfu Sirrir Rububiyah fi
Kamalil ‘Ubudiyah
|
19
|
Risalah Masa-il ‘llmil Haqiqah
|
20
|
Haqiqah as-Shufi
|
21
|
Haqqul Yaqin fi ‘Aqidatil
Muhaqqiqin fi Zikri As-raris Shufiyinal Muhaqqiqin
|
22
|
Syarah Ruba’i Syeikh Hamzah
al-Fansuri
|
23
|
Taukidul ‘Uqud
|
PERANAN DAN PENGARUH
Berbicara
tentang peranan Sumatera yang berfungsi sebagai pusat pengajaran dan
perkembangan Islam, negeri Pasai sememangnya lebih dahulu terkenal daripada
Banda Acheh. Samudera Pasai lebih terkemuka sekitar abad ke-14 dan 15M iaitu
sebelum kerajaan Pasai dikuasai oleh Portugis pada tahun 1514M. Pada zaman pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Shah Sayyid
al-Mukammil (1589-1604), Syamsuddin al-Sumatrani menjadi orang kepercayaan
Sultan Acheh. Syamsuddin Sumatrani merupakan orang kedua terpenting dalam
kerajaan Acheh selepas sultan.
Beliau mempunyai kedudukan sebagai jururunding dalam urusan
ekonomi dan politik luar negeri kerajaan Acheh Darussalam. Beliau mempunyai
hubungan yang sangat erat dengan pemerintah kerajaan Acheh. Namun begitu, dalam
kitab Bustan al-Salathin tidak
dinyatakan dengan lebih terperinci mengenai perjalanan Syamsuddin al-Sumatrani
sehingga beliau menjadi seorang ulama yang paling dipercayai dalam lingkungan
istana kerajaan Acheh selama tiga atau empat dekad.
Syamsuddin al-Sumatrani merupakan tokoh agama terkemuka yang
dihormati dan disegani oleh masyarakat setempat. Sebagaimana pada waktu dahulu
Syeikh Hamzah al-Fansuri pernah mempunyai pengaruh kepada Sultan Iskandar Muda
demikian juga halnya dengan Syeikh Syamsuddin al-Sumatrani. Sebarang urusan
yang melibatkan pentadbiran istana, Sultan Iskandar Muda akan menyuruh
Syamsuddin Sumatrani untuk melaksanakannya.
Syamsuddin Sumatrani merupakan satu dari empat ulama yang
paling terkemuka. Beliau mempunyai pengaruh yang sangat kuat dan berperanan
besar dalam sejarah pembentukan dan perkembangan keintelektualan keislaman di
Aceh sekitar abad ke-l7 dan beberapa dekad sebelumnya. Keempat-empat ulama
tersebut ialah Hamzah Fansuri, Syamsuddin Sumatrani, Nuruddin Raniri, dan Abdur
Rauf Singkel. Hubungan Hamzah Fansuri dengan Syamsuddin Sumatrani diperkukuhkan
dengan adanya dua buah karya tulis Syamsuddin Sumatrani yang merupakan ulasan
(syarah) terhadap pengajaran Hamzah Fansuri. Kedua-dua buah karya tersebut
ialah Syarah Ruba’i Hamzah Fansuri dan Syarah Syair Ikan Tongkol.
Mengenai hubungannya dengan Nuruddin ar-Raniri, hal ini tidak
dapat diketahui dengan jelas dan pasti. Tujuh tahun selepas kewafatan
Syamsuddin Sumatrani, Raniri diangkat menjadi mufti Kerajaan Acheh pada tahun
1637M oleh Sultan Iskandar Tsani. Hal ini berlaku disebabkan fatwanya yang
memutarbelitkan fahaman wahdatul wujud
yang dipelopori oleh Syamsuddin Sumatrani. Situasi ini menyebabkan para
pengikut Hamzah Fansuri dan Syamsuddin Sumatrani dihukum oleh pihak penguasa
dengan hukuman bunuh. Namun begitu, para pengikut fahaman Sumatrani ternyata
tidak musnah sepenuhnya.
Pada akhir tahun 1644, Raniri telah disingkirkan daripada
kedudukannya selaku mufti kerajaan Acheh Darussalam. Beliau terpaksa pulang ke
Ranir, Gujerat. Sebagai penggantinya, Sultan Tajul Alam Safiatuddin (1641-1675)
kemudiannya mempercayakan jabatan mufti kerajaan kepada Saifur Rijal. Saifur
Rijal merupakan seorang Minang yang juga penganut fahaman wahdatul wujud. Pada waktu itu, beliau baru pulang dan kembali ke
Acheh dari kawasan pedalaman kajian agama di India. Dengan demikian, fahaman
tasawuf Syamsuddin Sumatrani kembali mewarnai corak keislaman di kerajaan Acheh
Darussalam.
Walaupun Syeikh Nuruddin ar-Raniri merupakan musuh paling
ketat bagi Syeikh Hamzah al-Fansuri dan Syeikh Syamsuddin al-Sumatrani namun
beliau tetap mengakui keulamaan Syamsuddin Sumatrani seperti mana yang
dikatakan oleh beliau “syahadan pada masa itulah wafat Syeikh Syamsuddin ibnu
Abdullah as-Sumatra-i pada malam Isnin 12 Rejab pada tahun 1039 tahun (Hijrah).
Syeikh itu sangat alim pada segala ilmu dan dialah yang termasyhur
pengetahuannya pada tasawuf dan beberapa kitab yang ditakrifkannya”.
Peninggalan pengaruh Syamsuddin Sumatrani terbukti sangat
dominan bahkan sehingga ke hari ini. Sebagai mufti, penasihat agung dan
al-malikul Qadli yang aktif pada dua zaman pemerintahan yang di dalam hikayat
Acheh digelar sebagai Syaikhul Islam ini, beliau merupakan seorang ulama
tasawuf yang dapat menembusi batas keilmuan. Walaupun beliau mempunyai
pemikiran yang bijaksana dalam urusan politik di dalam dan luar negeri, teguh
berjihad fi sabilillah dalam memerangi penjajah, dan mahir dalam ilmu keagamaan
namun apabila berada dalam kalangan pembesar istana, beliau tetap menjalani
kehidupannya sebagai seorang pengamal ilmu tasawuf.
SUMBANGAN
Sumbangan pemikiran Islam dalam peradaban Melayu
Nusantara sangat besar. Hal ini jelas terbukti dengan adanya kitab-kitab yang
dihasilkan dan telah menjadi sumber inspirasi dan rujukan dalam kehidupan
manusia sejagat. Syeikh Syamsuddin al-Sumatrani merupakan seorang mufti besar
yang dimiliki oleh Melayu Nusantara telah menandai peradaban Melayu Nusantara
dengan catatan tinta emas. Pemikiran beliau sangat diperlukan untuk
membangunkan peradaban Melayu Nusantara. Buktinya semasa beliau menjadi mufti
di Aceh, negara tersebut telah melalui zaman yang gemilang semasa pemerintahan
Sultan Iskandar Muda.
Bagi membuktikan bahawa Syeikh Syamsuddin
al-Sumatrani adalah penyambung aktiviti dan tanggungjawab menyebarkan ajaran
gurunya iaitu Syeikh Hamzah Fansuri, beliau telah mengulas atau menjelaskan
karya Syeikh Hamzah al-Fansuri yang berjudul Ruba’I Syeikh Hamzah al-Fansuri.
Kita telah mengenali karya penting ini melalui transliterasi yang dilakukan
oleh A. Hasymi dan lengkap dengan manuskrip Melayu Jawinya yang diterbitkan
oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun
1976.
Karya beliau banyak yang telah disenaraikan oleh
ramai orang sebelum ini. Terdapat juga karya beliau yang telah dimuatkan dalam
buku Tokoh-Tokoh Sastera Melayu Klasik. Dua buah karyanya yang berjudul
Tanbihut Thullab dan Anwarud Daqaid serta data-datanya telah dimasukkan dalam
buku Khazanah Karya Pusaka Asia Tenggara, jilid 1. Data lengkap keseluruhan
karya Sheikh Shamsuddin al-Sumatrani telah dimuatkan dalam buku judul yang sama
iaitu dalam jilid 3. Kesemua 12 judul karya beliau sebelum ini telah dijadikan
koleksi Pusat Manuskrip Melayu Perpustakaan Negara Malaysia.
Kitab Jawahirul Haqaiq
yang mempunyai 30 halaman dan ditulis dalam bahasa Arab merupakan karya beliau
yang paling lengkap. Karya ini telah disunting oleh Van Nieuwhuijze. Kitab ini
menyajikan pengajaran tentang martabat tujuh dan jalan untuk mendekatkan diri
kepada Tuhan. Risalah Risalatul Baiyin Mulahazatil
Muwahhidin ‘alal Muhtadi fi Zikrillah, lapan halaman dan berbahasa Arab ini
juga merupakan karya yang disunting oleh
Van Nieuwhuijze. Risalah ini menerangkan tentang perbezaan pandangan
kaum mulhid dengan kaum bukan mulhid.
Mir-atul Mu’minin pula yang
berbahasa Melayu telah disunting oleh Van Nieuwhuijze ini
menjelaskan ilmu tentang keimanan kepada Allah, para rasul, kitab-kitab, para
malaikat, hari akhirat dan qada’ qadarnya. Jadi pengajaran dalam karya ini
membicarakan hal-hal akidah yang diamalkan oleh ahli sunnah wal jamaah. Syarah
Ruba'i Hamzah Fansuri 24 halaman yang berbahasa Melayu ini merupakan ulasan
daripada 39 bait atau 156 baris syair Hamzah Fansuri. Isinya menjelaskan
tentang pengertian kesatuan yang wujud (wahdat al-wujud).
Pemikiran tasawuf di
Acheh banyak berkait dengan pemikiran-pemikiran tasawuf di wilayah-wilayah
Nusantara baik dari aspek sejarah mahupun kaedah pemikirannya. Dari aspek
sejarah banyak terbukti bahawa tokoh-tokoh sufi Acheh inilah yang kemudiannya
menyebarkan dan membentuk jaringan-jaringan ke seluruh Nusantara. Manakala,
dari aspek kaedah pula, pemahaman tasawuf di Acheh mempengaruhi daerah-daerah
lain yang cenderung kepada isi dan corak pemikiran tasawuf.
Tauhid
merupakan ajaran utama Syeikh Syamsuddin, iaitu ajaran mengenai kewujudan Tuhan
yang esa. Beliau merupakan penganut fahaman wahdat al-wujud Ibnu Arabi dan
terkenal sebagai salah seorang tokoh terkemuka kaum wujudiyyah di Aceh. Istilah wahdat
al-wujud itu sendiri sebenarnya bukan diberikan oleh
Ibnu Arabi sendiri. Maknanya, Ibnu Arabi tidak pernah menyatakan bahawa sistem
pemikiran ilmu tasawuf itu merupakan fahaman wahdat al-wujud . Semasa Acheh sedang mengalami kemuncak kejayaannya,
mazhab tasawuf Ibnu Arabi ini telah mendominasi pemikiran dan penghayatan
keagamaan dalam istana dan dalam kalangan masyarakat umum.
Ajaran tasawuf fahaman wujudiyyah
memperoleh kemajuan yang sangat pesat dan dianut oleh semua lapisan golongan
masyarakat. Melalui kitab-kitab dan sejumlah muridnya, ajaran tasawuf wujudiyyah
menjadi ajaran normal dan mendapat galakan daripada masyarakat Acheh sendiri. Syeikh
Syamsuddin al-Sumatrani mengatakan bahawa tidak ada sesuatu pun yang wujud
kecuali Tuhan. Pandangan tidak ada mawjud selain Tuhan dalam pengajaran Syeikh Syamsuddin ini disebut
sebagai ajaran tauhid murni atau tauhid hakiki (al-tawhid al-khalis).
Seperti
halnya dengan Ibnu Arabi, pemahaman mengenai mawjud selain Tuhan, menekankan pemanduan antara tanzih dan tasybih Tuhan. Apabila dilihat dari sudut tanzih, Tuhan harus disucikan daripada kesetaraan dan kesamaan
penuh dengan alam ciptaannya. Tuhan jelas berbeza dengan alam semesta kerana
Tuhan adalah Dzat Mutlak yang tidak terbatas yang berada di luar alam yang
nisbi ini. Manakala, dari sudut tasybihnya
harus diyakini bahawa adanya kemiripan yang tidak penuh antara Tuhan dan
ciptaanNya. Dengan kata yang lain, Tuhan ialah identik atau lebih tepat serupa
dan satu dengan alam walaupun kedua-duanya tidak setara kerana segala sesuatu
selain Tuhan tidak ada pada diriNya sendiri melainkan hanya ada manifestasi
wujudnya Tuhan.
Perbicaraan
mengenai Martabat Tujuh sebenarnya dimulai oleh Syeikh Hamzah al-Fansuri, turun
kepada Syeikh Syamsuddin al-Sumatrani, turun kepada Syeikh Abdur Raud bin Ali
al-Fansuri, kemudiannya turun kepada Syeikh Faqih Jalaluddin bin Kamaluddin
al-Asyi dan yang lain-lainnya. Kemudiannya disokong oleh beberapa orang ulama
Asia Tenggara yang lainnya. Antaranya ialah Syeikh Abdus Shamad al-Falimbani di
beberapa halaman Siyarus Salikinnya, bahkan beliau turut mengiktiraf
karya-karya Syeikh Syamsuddin al-Sumatrani yang beliau kategorikan ke dalam
ajaran tasawuf peringkat Muntahi (peringkat tinggi).
Tulisan
mengenai Martabat Tujuh juga dilakukan oleh Syeikh Muhammad Nafis al-Banjari
yang sangat jelas dalam dua buah karyanya iaitu Ad-Durrun Nafis dan Majmu’ul
Asrar. Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani juga tidak membantah mengenai konsep
Martabat Tujuh ini tetapi beliau menjelaskan bahawa rumus-rumus perkataan sufi
yang bercorak syathahiyat itu dalam karyanya Manhalus Shafi fi Bayani Ramzi
Ahlis Shufi dan sebuah lagi karya beliau mengenai tasawuf yang tidak sempat
beliau namakan judulnya. Tasawuf yang tidak berjudul itu sampai sekarang hanya
ditemui dalam dua salinan sahaja iaitu sebuah salinan tersimpan di Pusat Manuskrip
Melayu Perpustakaan Negara Malaysia dan sebuah salinan lagi menjadi koleksi
peribadi penulis sendiri.
Konsep
Martabat Tujuh lebih cenderung dan mempunyai kaitan dengan teori Tanazzul dalam ajaran tasawuf. Tanazzul
diertikan sebagai turunnya Wujud dengan penyingkapan Tuhan dari alam ghaib ke
alam penampakan melalui beberapa tingkat perwujudan. Teori ini menggambarkan
bahawa manusia sebagai makhluk yang sempurna dan merupakan pancaran daripada
Wujud Sejati yang menurunkan Wujud-WujudNya alam rohani ke dalam alam semesta. Terdapat
empat falsafah yang dapat disimpulkan yang mendasari fahaman wahdat al-wujud atau
wujudiyyah iaitu:
- Kepercayaan bahawa Tuhan berada dalam kandungan alam ini.
- Kepercayaan bahawa nyawa itu bukan khaliq dan bukan makhluk.
- Kepercayaan bahawa al-Quran itu makhluk.
- Kepercayaan bahawa nyawa berasal daripada Tuhan dan akan kembali kepadaNya.
Daripada
hasil penelitian WC. Chittik, Sadr al-Din al-Qunawi merupakan orang pertama
yang menggunakan istilah wahdatul wujud,
cuma beliau tidak menggunakannya sebagai suatu teknik yang khusus. Selain
al-Qunawi, terdapat ramai tokoh-tokoh lain yang menggunakan istilah wahdatul wujud. Namun, tokoh yang paling
besar peranannya dalam mempopularkan istilah ini ialah Taqi al-Din Ibn
Taymiyyah. Beliau merupakan pengecam keras ajaran Ibnu Arabi dan para
pengikutnya. Pengajaran Syamsuddin Sumatrani tentang Tuhan dengan corak fahaman
wahdatul wujud dapat dikenalpasti
daripada pembicaraannya menegnai kalimat tauhid la ilaha illallah yang secara
harfiah bererti tiada Tuhan selain Allah.
Beliau
menjelaskan bahawa kalimat tersebut bagi salik iaitu penempuh jalan tasawuf
tingkat pemula (al-mubtadi) difahami dengan pengertian bahawa tidak ada ma’bud
(yang disembah) kecuali Allah. Sementara itu, bagi salik yang sudah berada pada
tingkat menengah (al-mutawassith), kalimat tauhid tersebut difahami dengan
pengertian bahawa tidak ada maksud yang dikehendaki kecuali Allah. Bagi salik
yang berada pada tingkat penghabisan (al-muntaha) pula, kalimat tauhid tersebut
difahami dengan pengertian bahawa tidak ada yang wujud kecuali Allah.
Namun,
terdapat perbezaan prinsip antara fahaman wahdatul
wujud dari penganut tauhid yang benar (al-muwahhidin al-shiddiqin) dengan
fahaman wahdatul wujud dari kaum
zindiq penganut panteisme. Apabila dilihat daripada satu aspek, kedua-dua pihak
tersebut sememangnya nampak mempunyai pendapat yang sama dalam menetapkan makna
kalimat tauhis la ilaha illallah iaitu tiada wujud selain Tuhan kerana yang
wujud segenap alam ialah bersifat bayang-bayang atau majazi tetapi sebenarnya
kedua-dua belah pihak mempunyai fahaman yang sangat berbeza.
Bagi kaum
panteisme yang sesat ini, mereka memahami kalimat tauhid tersebut sebagai
kewujudan Tuhan sebenarnya tidak ada kecuali dalam pengertian wujudnya alam
semesta ini. Jadi, bagi kalangan panteisme, seluruh alam merupakan kewujudan
Tuhan dan kewujudan Tuhan adalah wujudnya alam. Mereka menetapkan satu kesatuan
hakikat tanpa membezakan antara martabat Tuhan dengan martabat alam. Fahaman
tersebut menurut Syamsuddin Sumatrani merupakan fahaman yang batil dan ditolak
mentah-mentah oleh para penganut tauhid yang benar.
Bagi
Syamsuddin Sumatrani sebagaimana fahaman Ibnu Arabi, keesaan wujud bermaksud
tidak ada sesuatu pun yang memiliki kewujudan yang sebenar kecuali Tuhan.
Sementara alam atau segala sesuatu yang diciptakan oleh Tuhan ada kerana
diwujudkan (maujud) oleh Tuhan. Apabila dilihat dari segi kewujudannya dengan
diri sendiri, alam itu dikatakan tidak ada (ma’dum) tetapi jika dilihat dari
segi kewujudannya kerana wujudnya Tuhan maka jelaslah bahawa alam ini
sebenarnya wujud (maujud).
Dengan
demikian, martabat Tuhan sangat berbeza dengan martabat alam. Perkara ini telah
dihuraikan sendiri oleh Syamsuddin Sumatrani dalam ajarannya mengenai martabat
tujuh iaitu kewujudan satu dengan tujuh martabatnya. Ketujuh-tujuh martabat
tersebut terdiri daripada martabat ahadiyyah,
martabat wahdah, martabat wahidiyyah, martabat alam al-arwah, martabat alam al-mitsal, martabat alam al-ajsam dan martabat alam al-insan.
Martabat
pertama dikenali sebagai ahadiyyah yang
bermaksud hakikat Allah Taala, martabat Dzat Allah Taala yang diacukan
semata-mata kemutlakan Dzat Allah. Martabat kedua iaitu wahdah merupakan emanasi yang kedua sehingga konsep diri (Dzat)
membawa maksud hakikat Muhammad iaitu bermakna hakikat Allah. Martabat ketiga
iaitu wahidiyyah bermaksud hakikat
insan dan Adam ‘alaihi al-Salam dan sekalian umat iaitu bernama asma Allah
Taala. Martabat ini lebih rendah dari kemungkinan kewujudan manusia.
Martabat
keempat yang disebut sebagai alam
al-arwah dinamakan sebagai Nur Muhammad
bermaksud martabat hakikat segala nyawa. Manakala, martabat kelima iaitu alam al-mitsal ialah martabat segala
rupa dan diibaratkan kehalusan. Martabat keenam disebut sebagai alam al-ajsam iaitu martabat segala
tubuh yang terdiri daripada komponen angin, air, tanah dan api. Martabat yang
ketujuh ialah alam al-insan yang merujuk
kepada martabat hakikat segala manusia dan menghimpunakan segala perkara yang
disebutkan sebelumnya.
Perkara
paling penting mengenai konsep ini ialah martabat ahadiyyah, wahdah dan wahidiyyah
yang merupakan anniyyat Allah Taala manakala martabat alam alam al-arwah, alam al-mitsal, alam al-ajsam dan alam al-insan merupakan martabat
anniyyat al-makhluk. Oleh hal yang demikian, tiga martabat pertama ialah qadim (dahulu tanpa permulaan) dan baqa (kekal tanpa kesudahan) sedangkan
empat martabat yang berikutnya disebut sebagai muhdats (yang diciptakan/dijadikan). Jelaslah bahawa martabat
ketuhanan merujuk kepada tiga martabat yang pertama dan martabat alam atau
makhluk lebih kepada empat martabat yang berikutnya. Konsep martabat tujuh ini
banyak difahami dan dihayati oleh para pengikutnya hingga ke generasi-generasi
yang berikutnya.
No comments:
Post a Comment